Vraťme život do ulice 5. května!

Denně tudy projede kolem 100 000 aut. Kolony, hluk, otřesy, šeď a beton. Ulice určená výhradně pro auta, ne pro lidi. Tak zná většina Pražanů i dojíždějících motoristů ulici 5. května. To by se ale už brzy mohlo změnit. Praha 4 navrhuje celkovou proměnu ulice 5. května, která by představovala zazelenění, zklidnění a návrat života do této lokality. Změny však nesmí v žádném případě omezit její průjezdnost.

Plány Prahy 4 podpořil i předseda vlády České republiky Petr Nečas.Záměr Prahy 4  na revitalizaci ulice 5. května přijel podpořit i předseda vlády ČR Petr Nečas s návrhem, že by na financování mohly být použity i prostředky ze Státního fondu životního prostředí. Zdůraznil, že ve financování takto závažných dopravních problémů by se měla angažovat i vláda. Praha 4 by  v řešení složité situace na ulici 5. května podle něj neměla mít podporu jen hlavního města, ale i státu.

Petr Nečas na tiskové konferenci uvedl, že by na financování revitalizace mohly být použity i prostředky ze Státního fondu životního prostředí.

 

 

 

 


Vedení radnice předkládá tři varianty řešení zhruba dvoukilometrového úseku S-J magistrály, který je vymezen předmostím Nuselského mostu a protínající ulicí Hvězdova na úrovni OC Arkády Pankrác. Cílem těchto návrhů je najít rovnováhu mezi kvalitním životním prostředím pro zhruba 2 tisíce místních obyvatel a optimální mírou aut. „Momentálně zabírá automobilový provoz plochu 75% z celé ulice. Tedy pouhých 25 % zbývá pro pěší, zeleň a cyklisty.

Vizualizace budoucí možné podoby ulice 5. května s variantou střídavého dělícího pruhu.

Současná podoba ulice 5. května je v podstatě dálnice protínající město a tím se stává bariérou. Lokálně území rozděluje, degraduje městské prostředí a významně zhoršuje jeho obyvatelnost. Je jednou z dopravně nejzatíženějších pražských komunikací. Bude v budoucnu takto vypadat Nuselský most?
Život města tu prakticky neexistuje,“ popisuje stav na ulici 5. května starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS).

 

 

 

 

 

 

Praha 4 přichází s koncepčním řešením. Navrhuje tři varianty proměny ulice 5. května, které vypracoval Atelier K2:

Současný stav

Obrázek bez popisku


současný stav 

Dělící pás zeleně
V první variantě místo betonového plotu, který rozděluje oba směry, vznikne zelený pás stromů a keřů. Parkování po obou stranách zůstane, zúží se jen jízdní pruhy v každém směru. Ty mají dnes nadstandardní šířku. „Už jen toto nejjednodušší opatření by bylo pro ulici přínosem,“ říká starosta Pavel Horálek.

 

 

 

 

varianta s dělícím pásem zeleně 

Střídavý jízdní pruh
Druhá varianta přináší v České republice dosud nevídaný prvek. Je postavená na 2+2 jízdních pruzích a na střídavém pruhu, který je situován ve středu ulice a je z obou stran lemován zelenými pásy, které vytvářejí alej stromů. „Motoristé vědí, že v určitých hodinách se provoz zahušťuje buď směrem do Prahy, či ven z města. Prostřední pruh by byl k dispozici právě ve špičkách, řízen inteligentní světelnou signalizací a směr provozu by se střídal podle potřeby,“ vysvětluje starosta Horálek, který tento návrh preferuje. „Je to systém, který dobře funguje v zámoří. 5. května by se řádně ozelenila a zjednodušilo by se také její přecházení. Ulici by se tak vrátil život. Současný stav ulice, kdy pro pěší a zeleň zbývá pouhých 25% plochy, by se zvýšil na 44%.“ Parkovací místa by byla opět zachována.

 

 

 varianta se střídavým pruhem

Městský bulvár
Třetí varianta je zamýšlena až do budoucnosti a představuje největší proměnu. Dva jízdní pruhy v obou směrech a uprostřed pěší zóna, což je běžné například v Paříži. „Tento návrh je vizí do budoucna a můžeme ho rozpracovávat až tehdy, kdy bude v provozu kompletní vnější i vnitřní městský okruh a vyřešeno parkování v Praze. Nemá cenu budovat pěší zónu, v jejíž blízkosti budou v kolonách čoudit automobily,“ podotýká starosta Pavel Horálek.

 

 

 

 

 varianta s městským bulvárem


Podmínkami záměru regenerace ulice 5. května jsou dokončení vnějšího a vnitřního okruhu Prahy, přestavba křižovatky na Kačerově, dopravní propojení mezi čtvrtěmi, koncepční zkvalitnění veřejné dopravy, zlepšení systému parkování a varianta zavedení mýtného či nízkoemisních zón. „Je potřeba zvážit všechny okolnosti, provést simulaci dopravy a vybrat si z nabízených variant tu nejlepší. Samozřejmě podporujeme dokončení výstavby městského okruhu kolem Prahy, který vyřeší hlavně tranzitní dopravu. Chybí nám slibované metro trasy D a také zvýhodněné parkování pražských rezidentů, v našem případě "čtyřkových" oproti dojíždějícím motoristům. Nesmíme zapomenout ani na úpravy důležitých křižovatek. Například v územním plánu navrhujeme přebudování křížení Jižní spojky s ulicí 5. května na Kačerově a další. Toto vše jsou finančně velice náročné projekty. Součástí by mohly být projekty menší, které nám pomohou a zlepší život ve městě. Jednou z pozitivních změn by mohla být právě i naše vize úpravy ulice 5. května.“
“Jsem přesvědčený, že je možné využít prostředky ze státního fondu životního prostředí. Větší angažovanost státních financí tam, kde se jedná o klíčové dopravní stavby mající celostátní význam, a průjezd Prahou má celostátní význam, je správný krok a není možné nadále všechno přehazovat na hlavní město Prahu," řekl na tiskové konferenci premiér Petr Nečas (ODS). Šlo by podle něj o peníze z operačních programů EU, díky kterým je možno financovat ekologické části dopravních projektů. premiér nečas také upozornil na další dopravní problémy, které aktuálně musí Praha 4 řešit: „ Magistrála, jižní spojka, tranzit přes Spořilov, to vše nejsou jen lokální záležitosti městské části Praha 4, protože mají dopravní celostátní význam. Za to ale platí obyvatelé Prahy 4 daň  v podobě problémů a my chceme s radnicí spolupracovat na jejich řešení. Například dobudování pražského okruhu patří k celostátním prioritám. Chci v komunikaci s radnicí Prahy 4 pokračovat, protože řešení dopravních problémů nemůže být ponecháno jen na ní.“
Inspirací pro návrhy proměny ulice 5. května byly například Paříž, Barcelona, Londýn nebo Kodaň. Obecně je v moderních evropských městech trendem omezování rychlostních komunikací v městském prostoru ve prospěch klidných zón. „Je třeba mít na mysli, že dnešní podoba S-J magistrály je v Evropě ojedinělou smutnou raritou,“ dodává starosta Prahy 4 Pavel Horálek. Magistrála by se v novém kabátě mohla představit už za dva roky. Starosta Prahy 4 počítá s tím, že město by na její přeměnu mohlo z rozpočtu uvolnit peníze alespoň na projekt už v roce 2011.  

Žaneta Pilařová
tisková mluvčí