.

Denně tudy projede kolem 100 000 aut. Kolony, hluk, otřesy, šeď a beton. Ulice určená výhradně pro auta, ne pro lidi. Tak zná většina Pražanů i dojíždějících motoristů ulici 5. května. To by se ale už brzy mohlo změnit. Praha 4 navrhuje celkovou proměnu ulice 5. května, která by představovala zazelenění, zklidnění a návrat života do této lokality. Změny však nesmí v žádném případě omezit její průjezdnost.

Dělící pás zeleně
V první variantě místo betonového plotu, který rozděluje oba směry, vznikne zelený pás stromů a keřů. Parkování po obou stranách zůstane, zúží se jen jízdní pruhy v každém směru. Ty mají dnes nadstandardní šířku. „Už jen toto nejjednodušší opatření by bylo pro ulici přínosem,“ říká starosta Pavel Horálek (ODS).

 

 

 

 

varianta s dělícím pásem zeleně
(studii vypracoval Atelier K2) 

Střídavý jízdní pruh
Druhá varianta přináší v České republice dosud nevídaný prvek. Je postavená na 2+2 jízdních pruzích a na střídavém pruhu, který je situován ve středu ulice a je z obou stran lemován zelenými pásy, které vytvářejí alej stromů. „Motoristé vědí, že v určitých hodinách se provoz zahušťuje buď směrem do Prahy, či ven z města. Prostřední pruh by byl k dispozici právě ve špičkách, řízen inteligentní světelnou signalizací a směr provozu by se střídal podle potřeby,“ vysvětluje starosta Horálek, který tento návrh preferuje. „Je to systém, který dobře funguje v zámoří. 5. května by se řádně ozelenila a zjednodušilo by se také její přecházení. Ulici by se tak vrátil život. Současný stav ulice, kdy pro pěší a zeleň zbývá pouhých 25% plochy, by se zvýšil na 44%.“ Parkovací místa by byla opět zachována.

 

 

 varianta se střídavým pruhem
(studii vypracoval Atelier K2)