Úřad městské části Praha 4 nevydává potvrzení o zasažení nemovitosti či jiného majetku povodní

paragraf - mensí.jpgPodle § 5a odst. 1 zákona č. 131/2000 Sb., v pl. zn.,  o hlavním městě Praze, jsou hlavní město Praha a městské části povinny vydávat potvrzení pro potřeby právnických a fyzických osob, jen stanoví-li tak právní předpis. Podle § 29 odst. 5 a § 31 odst. 6 zákona č. 240/2000 Sb., v pl. znění, o krizovém řízení, vydávají orgány krizového řízení pouze potvrzení o využití věcného prostředku a o uložení povinnosti pracovní výpomoci. Pokud právní předpis ukládá úřadům vydávat potvrzení, má se následně za to, že takový dokument má charakter veřejné listiny, u které se bez dalšího ověřování předpokládá pravdivost potvrzované skutečnosti. Jestliže však žádný právní předpis neukládá orgánům obcí vydávat potvrzení o stavu nemovitostí, potvrzení vydané orgánem obce by sice formálně budilo zdání veřejné listiny, avšak vlastnosti veřejné listiny by ve skutečnosti nemělo. Na základě zákona č. 21/2006 Sb., v pl. znění, o ověřování, obecní úřady ověřují pravost podpisu a shodu kopie s originálem. V tomto se činnost obecních úřadů shoduje s činností notářů. Avšak pouze notář může podle § 79 odst. 2 zákona č. 358/1992 Sb., v pl. znění, notářský řád, osvědčovat notářským zápisem stav nemovitostí, pokud se o stavu věci přesvědčil a pokud tímto lze prokázat nároky v řízení před soudem nebo jiným státním orgánem. Ministerstvo financí ČR na svém webu informuje, jaké doklady budou finanční úřady požadovat v případě žádosti o prominutí daně z příjmu podnikatelům a právnickým osobám. Jsou jimi posudek pojišťovny nebo znalce. Pokud jde o daň z nemovitosti, hlavní město Praha na svém webu zveřejnilo informaci, že bude vydána obecně závazná vyhláška k osvobození od daně z nemovitosti vztahující se na nemovitosti, které byly zasaženy povodní. Tudíž v oblasti daní není potvrzení orgánu obce o zasažení nemovitostí žádným relevantním dokladem, se kterým by bylo spojeno prominutí daně nebo osvobození od daně. Pokud jde o potvrzení vyžadovaná obchodníky, potom jejich prohlášení nejsou určující pro stanovení působnosti a pravomoci orgánů obcí. Náklady spojené se slevovými akcemi nemohou přenášet na obce a zatěžovat je další administrativou. Svoji administrativu a náklady mohou pouze minimalizovat stanovením jednoduchých podmínek pro uplatnění nároku na slevu, ne se jich zbavit, přičemž ověřování splnění podmínek je pouze na nich.

Mgr. Ondřej Obrtlík
vedoucí Oddělení právních služeb a tvorby vnitřních předpisů odboru právního ÚMČ Praha 4